Portal Bkkinwest.com.pl

Informacje o finansach, ubezpieczeniach i oszczędzaniu

Marketingowa funkcja opakowania

systemy pakowania

Jeszcze do niedawna opakowanie produktu było traktowane nieco po macoszemu, a producenci uznawali, że najważniejsza jest jakość samego towaru. Jeśli włączano opakowanie w końcowy etap produkcji, to raczej zwracano uwagę na jego funkcje praktyczne. Opakowanie miało po prostu zabezpieczać produkt, usprawniać jego stosowanie, przedłużać trwałość czy też pozwalać na komfortowe magazynowanie czy transport. Spece od marketingu dostrzegli w opakowaniach ogromny potencjał. Przecież to doskonała przestrzeń do tego, by móc działać promocyjnie. Opakowaniem można wzbudzać zainteresowanie potencjalnych klientów, a nawet wywoływać potrzebę zakupową. Opakowanie wpływa również na postrzeganie danego produktu, a wręcz jego jakość.

Opakowanie wedle potrzeb klientów

Nie ma wątpliwości, że dzisiaj każda firma produkcyjna powinna inwestować w nowoczesne systemy pakowania. Te muszą być dopasowane indywidualnie, patrząc na samą specyfikę towaru, ale też oczekiwania względem marketingowej roli opakowania.  Coraz bardziej wymagający konsumenci nie zadowolą się już tradycyjnym opakowaniem. Klienci są wzrokowcami, sięgają po towar, który najbardziej im się podoba pod względem wizualnym.

Opakowanie pod względem wizualnym

Jaka ma być maszyna do pakowania? Cena nie ma tutaj znaczenia, bo liczy się efekt produkcji. Dzisiaj, im bardziej finezyjne jest opakowanie, tym lepiej. Konsument zwraca uwagę na kolor, materiał, z jakiego opakowanie jest wykonane, formę, dopiero później czyta informacje na nim zawarte. Przykładowo, kolor złoty świetnie nadaje się dla produktów luksusowych, drogich, zaś zielony pasuje do wyrobów naturalnych, ekologicznych, które zresztą cieszą się dzisiaj największym zainteresowaniem.

Czego oczekuje konsument?

Uwagę trzeba zwrócić na preferencje klientów. Dzisiaj chętnie wybieramy produkty w opakowaniach papierowych, powstałych z recyklingu, a odrzucamy plastik. Rodzaj opakowania bezwzględnie może wpływać na wizerunek firmy, a jego zła jakość wywoła negatywne spostrzeżenia, nawet jeśli sam produkt będzie w porządku.

Opakowanie może zaskakiwać, a pojawienie się na półce towaru w oryginalnym opakowaniu, z całą pewnością wywoła potrzebę zakupową bez względu na zastosowanie samego produktu.

Pamiętajmy także, że na opakowaniach mogą znaleźć się informacje promocyjne. W ramach funkcji marketingowej można zamieszczać na nim dane o specjalnej promocji. Każde opakowanie stanowi też element identyfikacji wizualnej – zamieszczone jest na nim logo, dane firmy, nazwa produktu, informacje o marce.