W handlu elektronicznym, znanym też pod nazwą e-commerce obsługa przesyłek, to jedna z ważniejszych czynności, jaka docelowo ważyć będzie na ocenie klienta. Jest oczywiście cały szereg przy tej okazji spraw, na które trzeba zwrócić uwagę, ale ta wymieniona wyżej wydaje się tym etapem, który wymaga poświęcenia nieco więcej czasu. Może się wydawać, że to tematyka, która interesuje jedynie osoby, prowadzące sprzedaż internetową lub są określani jako zewnętrzni operatorzy. Wbrew pozorom to zagadnienie powinno też interesować samych klientów – dzięki zdobytej wiedzy, będą wiedzieli, czego mogą oczekiwać i na co ewentualnie zwracać uwagę.
Obsługa przesyłek – odebrać i dostarczyć
Oczywiście obsługa przesyłek dotyczy również firm kurierskich, przewozowych. Nie będziemy zajmować się tym tematem, ponieważ tutaj chcemy zwrócić uwagę na to, czym ona jest dla kogoś, kto właśnie otrzymał informację o złożonym zamówieniu konkretnego towaru. W przypadku firm kurierskich w omawianym tutaj cyklu, warto może dodać, że poza tym, że ich zadaniem jest odebrać produkt i dostarczyć go do klienta, to również istotne jest, że robią to w określonych godzinach i najczęściej od poniedziałku do piątku. Na stronach poszczególnych firm jesteśmy w stanie się dowiedzieć, ile będzie nas kosztować przesyłka, gdybyśmy chcieli, żeby dotarła do nas w sobotę.
Obsługa przesyłek – organizacja pracy i doświadczenie
Obsługa przesyłek w modelu, który nas tutaj interesuje, dotyczy dwóch podstawowych rozwiązań. Albo jest to w gestii właściciela sklepu internetowego, a dokładnie osób, które go obsługują, albo zajmuje się tym zewnętrzny operator i mówimy wtedy o usłudze fulfillment. Tak w pierwszym, jak i drugim przypadku wykonywane czynności są identyczne. Mogą się różnić jedynie organizacją pracy, czasami większym lub mniejszym doświadczeniem. Jeżeli jest coś, co wyróżnia te dwa modele, to zapewne przestrzeń magazynowa. W zależności od wielkości e-sklepu może to być miejsce, które wyodrębniło się nawet we własnym domu. Dopóki towaru nie ma zbyt dużo, dopóty wielu osobom na starcie wystarczają takie warunki.
Sposób magazynowania towaru
Obsługa jednak przesyłek dotyczy również warunków magazynowania towaru. W osobnym magazynie, który jest obsługiwany przez e-sklep lub w magazynie, obsługiwanym przez zewnętrznego operatora – skolekcjonowanie zamówionego towaru to rzecz niezwykle istotna. Jeżeli mamy do czynienia z tą pierwszą opcją istotne jest, aby towar był dostępny właściwie na wyciągnięcie ręki. To, co decyduje o efektywności handlu internetowego, to zrozumienie, że operuje się tutaj produktami, które sprzedaje się dość szybko. Najczęściej nie jest ich też dużo, są bardzo zróżnicowane i często niewielkich rozmiarów. Stąd myśląc o właściwej obsłudze przesyłek, należy wcześniej dobrze zaplanować przestrzeń magazynową.
Więcej podobnych artykułów
Mediacje sądowe. Sposób na szybkie i skuteczne rozwiązywanie sporów
Hurtownia wody mineralnej Staropolska® dla firm i instytucji
Zakłady pogrzebowe Warszawa Ochota, Wola i Ursynów – Wybór w trudnych chwilach