Jako lider światowej produkcji przemysłowej, Chiny posiadają konkurencyjne ceny i szeroką ofertę produktów, które zachęcić mogą wielu polskich przedsiębiorców do handlu z Chinami. Ze względu na dalekie położenie Chin, handel z tym państwem może początkowo wydawać się zbyt skomplikowany. Jednak pomimo znaczących różnic kulturowych, wymiana handlowa między Polską a Chinami rośnie z roku na rok, dzięki czemu kontakt z chińskimi partnerami handlowymi staje się coraz prostszy. Początkowe odnalezienie się na rynku chińskim może jednak sprawiać pewne trudności, dlatego należy najpierw zapoznać się z pewnymi obowiązującymi zasadami przy rozpoczęciu handlu z chińskim partnerem.
Jak znaleźć partnera biznesowego w Chinach?
Znalezienie rzetelnego partnera handlowego w Chinach jest pierwszym i najważniejszym punktem, który zapewni pomyślną wymianę handlową. Najefektywniejszym sposobem na znalezienie partnera biznesowego są internetowe serwisy B2B (Business to Business), ułatwiające sprzedaż towarów oraz kontakt pomiędzy firmami. Najpopularniejszymi serwisami B2B w Chinach są Alibaba, Made-in-China, DHgate lub hongkońskie serwisy HKTDC i Global Sources.
Należy jednak pamiętać, że założenie konta w serwisach B2B nie jest skomplikowanym procesem. Oznacza to, że wielu oszustów podszywa się pod prawdziwe firmy, aby oszukać zagranicznych przedsiębiorców. Aby upewnić się o wiarygodności wybranego kontrahenta i nie paść ofiarą oszustwa, zaleca się dokładne zweryfikowanie firmy, z którą zamierzamy współpracować.
Znaleźć partnerów handlowych można również poprzez udział w targach handlowych. Targi dotyczące wszelakich dziedzin odbywają się regularnie w wielu chińskich miast. Plusem uczestnictwa w targach jest możliwość bliższego poznania przyszłych partnerów handlowych, gdyż duża część handlu w Chinach opiera się na relacjach face-to-face. Aby utworzyć pomyślne relacje z partnerem handlowym, należy zapoznać się z podstawowymi zasadami chińskiej etykiety biznesowej.
Kontrola jakości produktów
Aby upewnić się, że towar spełnia wymagane normy jakości i bezpieczeństwa, należy wykonać kontrolę produktu, w miarę możliwości na różnych etapach produkcji. Kontrolę wykonać można przed wyprodukowaniem produktów (Pre-production Inspection) lub po wyprodukowaniu partii (During production Inspection). Ponadto istnieje możliwość sprawdzenia losowych egzemplarzy przed wysyłką (Pre-shipment Inspection) i kontrola sprawdzająca sposób, w jaki fabryka przygotowuje się do transportu produktów (Container Loading Supervision).
Dodatkowo należy upewnić się czy produkty są zgodne z regulacjami zawartymi w Dyrektywach Nowego Podejścia oraz czy posiadają certyfikaty zgodności CE przed wprowadzeniem produktów do obrotu na terenie Unii Europejskiej.
Po upewnieniu się, że dana firma istnieje i działa zgodnie z chińskim prawem, oraz kontroli jakości produktów, zaleca się podpisanie oficjalnego kontraktu handlowego. Podpisanie kontraktu jest gwarancją w przypadku możliwych pomyłek z towarem oraz pozwala na uniknięcie wszelkich dalszych nieporozumień.
Import produktów
Po zweryfikowaniu kontrahenta i oferowanego produktu, należy wybrać metodę transportu. Istnieją cztery podstawowe metody transportu produktów z Chin.
– transport morski
– transport kolejowy
– transport drogowy
– transport lotniczy
Transport lotniczy charakteryzuje się najszybszym czasem tranzytowym, lecz również najwyższą ceną transportu, podczas gdy transport morski cechuje się najniższą ceną transportu, przy najdłuższym czasie tranzytu. Jeśli zależy nam na bardziej umiarkowanym czasie tranzytu i cenie, zaleca się wybór transportu kolejowego.
Na podstawie własnych potrzeb, wybrać trzeba również warunki sprzedaży na podstawie obowiązujących reguł Incoterms z 2020 roku oraz zapoznać się z opłatami celnymi, za które odpowiada importer produktów.
Więcej podobnych artykułów
Prywatny Detektyw na Ciężkie Czasy – Jak i Kiedy Skorzystać z Jego Usług?
Nowe domy i apartamenty w Warszawie i okolicach.
Mediacje sądowe. Sposób na szybkie i skuteczne rozwiązywanie sporów