Portal Bkkinwest.com.pl

Informacje o finansach, ubezpieczeniach i oszczędzaniu

Branża MICE – skąd wzięła się popularność turystyki biznesowej?

branża MICE

Usługi biznesowe MICE w ostatnich latach błyskawicznie zyskują na popularności. Zapotrzebowanie na rynku i współczesna dynamika biznesu zrobiły swoje. Czy w dzisiejszym świecie turystyka biznesowa jest koniecznością? Jak ją wykorzystać, aby osiągnąć jak najlepsze efekty?

MICE – ogólna charakterystyka

Turystyka biznesowa jest polskim tłumaczeniem angielskiego skrótu MICE, który pochodzi od terminu Meetings, Incentives Conferences and Exhibitions Industry. Możemy się spotkać również z określeniem “przemysł spotkań”..

MICE określa segment usług dedykowanych dla biznesu. Firmy, które działają w branży turystyki biznesowej zajmują się organizacją, logistyką i techniką spotkań biznesowych, szkoleń, seminariów, kursów, konferencji, a także eventów – jak imprezy integracyjne dla firm, podróże służbowe lub inne imprezy firmowe.

W zakres usług biznesowych MICE wchodzi również organizacja targów i kongresów w imieniu firm, a także dbanie o odpowiedni przebieg takich wydarzeń.

Co do zasady – MICE opiera się przede wszystkim na logistyce. W praktyce jednak profesjonalizm w tej dziedzinie przekłada się na lepsze funkcjonowanie firmy, poprawę wizerunku i wiele innych korzyści.

Zmiana dynamiki biznesu, a rozwój branży MICE

Usługi biznesowe

Na przestrzeni ostatnich lat biznes mocno się zmienił. Na pierwszym miejscu stawiane jest zadowolenie klienta i relacja z nim, a nie wyrachowana korzyść firmy. Wynika to z faktu, że takie postępowanie daje po prostu lepsze efekty i w perspektywie czasu – dużo większe korzyści.

Co się tyczy Polski – tutaj rozwój branży MICE nastąpił wyjątkowo szybko. Ma to związek z sytuacją polityczną na przestrzeni ostatnich stu lat. Gdy biznes w państwach zachodu rozkwitał – na terenie naszego kraju nie miał żadnych szans na rozwój.

W jaki sposób turystyka biznesowa wpływa na firmę?

Turystyka biznesowa – jak wyjaśniliśmy wcześniej – składa się z czterech segmentów. Są to: spotkania, motywatory, konferencje i wystawy. Każdy z nich wpływa na inny obszar w firmie. Tylko i wyłącznie umiejętne połączenie wszystkich elementów MICE jest w stanie zapewnić przedsiębiorcy najlepsze efekty.

Relacje z klientami i pracownikami – bez tego firma nie może istnieć

Żaden biznes nie może funkcjonować bez klientów – ci zaś muszą być obsługiwani przez pracowników. W pierwszej kolejności należy więc zadbać o dobre relacje z klientami. Za ten obszar odpowiada pierwsza litera skrótu MICE – meetings – czyli spotkania.

Gdy organizujemy wyjazd biznesowy lub spotkania służbowe, warto zadbać o szczegóły. Znaczenie ma miejsce, czas i to, co konkretnie będzie się działo w trakcie. Wykorzystajmy ten czas, aby zbudować relację z kontrahentem. Przedstawmy mu nie tylko swoją ofertę, ale przede wszystkim postarajmy się, aby polubił nas jako ludzi. Podróż służbowa stanowi ku temu doskonałą okazję. Dzięki temu będziemy w stanie stworzyć przyjacielską relację ze swoim klientem.

Co się zaś tyczy pracowników – powinniśmy zadbać o odpowiednią integrację i samopoczucie zespołu, a także motywację, zaangażowanie i zdolność komunikacji. Wszystkie te kompetencje możemy rozwinąć organizując na przykład imprezy integracyjne dla firmy (Incentives w MICE – czyli motywatory)..

Dzięki temu nasz zespół będzie profesjonalny i wydajny – co przełoży się na większą satysfakcję klientów i lepszą opinię na rynku. Te dwie rzeczy są podstawą do dalszych działań pod kątem wizerunku firmy czy świadomości marki.

Promowanie produktu i firmy oraz budowanie wizerunku – jak MICE może nam pomóc?

Dwie ostatnie litery w MICE – odpowiadające słowom Conferences i Exhibitions – mają bezpośredni związek z promocją firmy i jej produktów, a także budowaniem wizerunku. Wykazanie się profesjonalizmem podczas targów, konwentów, publicznych konferencji czy innych wydarzeń pozwala jednocześnie zwiększyć świadomość marki i budować jej pozytywny wizerunek.

Dlaczego w dzisiejszym biznesie branża MICE jest koniecznością?

Branża MICE powstała i zyskała na popularności z racji zapotrzebowania na rynku. To zaś było spowodowane przekształceniem dynamiki biznesu – które wciąż postępuje. Jeśli jakiemuś przedsiębiorcy zależy na utrzymaniu się na rynku i odniesieniu sukcesu – powinien jak najszybciej dostosować się do tego trendu.