Portal Bkkinwest.com.pl

Informacje o finansach, ubezpieczeniach i oszczędzaniu

Transport materiałów płynnych- co trzeba o nim wiedzieć?

Transport materiałów płynnych

Transport materiałów płynnych jest ważną częścią międzynarodowej logistyki towarów. Dostawa produktów w formie płynnej to dosyć skomplikowana gałąź transportu, która stawia wysokie wymagania dostawcom. Logistyka transportu towarów płynnych obejmuje ładunki naftowe, chemikalia i artykuły spożywcze.

Czym są materiały płynne?

Ładunku płynne są to wszelkiej maści towary w stanie płynnym albo skroplonym. Zalicza się do nich:

  • produkty naftowe- olej naftowy, rozpuszczalniki naftowe, paliwo,
  • chemikalia- kwasy, alkalia, żywice, kleje, mydło w płynie, detergenty, płynny lateks, parafina, dodatki do betonu,
  • ładunki spożywcze- sosy, olej roślinny, produkty mleczne, mleko, soki, barwniki karmelowe.

Jeśli chodzi o ładunki chemiczne i naftowe, to można je podzielić na substancje niebezpieczne oraz inne. Produkty niebezpieczne to przede wszystkim towary łatwopalne, trujące, żrące oraz ciekłe gazy. W czasie transportu ważne są zarówno gatunki danych towarów, jak i ich parametry fizykochemiczne:

  • płynność,
  • gęstość,
  • temperatura krzepnięcia,
  • korozja.

Firma transportująca musi pamiętać o dostosowaniu prędkości poruszania się pojazdu oraz temperatury do specyfiki konkretnego ładunku. Transport materiałów płynnych musi być przeprowadzany zgodnie z wymogami sanitarnymi oraz epidemiologicznymi. Trzeba też wziąć pod uwagę prawo obowiązujące w danym kraju, przez które terytorium przebiega trasa transportu.

Transport płynów – wykorzystywane narzędzia

Logistyka transportu płynów odbywa się na obszarze krajowym oraz międzynarodowym. Do transportu produktów w tej postaci wykorzystuje się trzy podstawowe narzędzia, stosowane w przypadku drogi lądowej, jak i morskiej.

  • cysterny- powszechnie wykorzystywany środek transportu w logistyce lądowej. Pozwalają na przewożenie wszelkiej maści płynów chemicznych czy spożywczych,
  • Flexi Tank- to rodzaj worka umieszczonego w kontenerze. Rozwiązanie to jest przyjazne dla środowiska i korzystne finansowo. Z worka korzysta się do transportu ładunków spożywczych i chemicznych. Zazwyczaj jest on używany do przewożenia olejów roślinnych, farb, emulsji, detergentów, nawozów sztucznych, gliceryny, koncentratów, przetworów, syropów i cukrów płynnych,
  • ISO Tank- jest to stalowy zbiornik znajdujący się w ramie zwykłego kontenera ISO. Ten pojemny zbiornik jest w stanie pomieścić nawet do 25 000 l płynu. To rozwiązanie o uniwersalnym zastosowaniu, chętnie wybierane w transporcie lądowym oraz morskim.

Transport materiałów płynnych wymaga zastosowania nowoczesnych rozwiązań, które są bezpieczne dla środowiska i pomagają zmniejszyć koszty transportu.