Zarówno system ERP (Enterprise Resource Planning), jak i system CRM (Customer Relationship Management) wykorzystywane są przez osoby prowadzące własny biznes. Zadaniem obu systemów jest zarządzanie procesami zachodzącymi w firmie. Na pewnych płaszczyznach mogą się przenikać, a na innych uzupełniać. Czym różni się system ERP od CRM oraz co lepiej sprawdzi się w firmie?
System CRM i system ERP – do czego służą?
Systemy CRM i ERP rozpowszechniają informacje w całej firmie oraz mogą znacząco usprawnić procesy zachodzące w danym przedsiębiorstwie. Dlatego często na ich wdrożenie decydują się osoby prowadzące własną działalność. Aby wybrać jeden z możliwych systemów warto przeczytać artykuł System ERP a CRM – Czym różni się program klasy ERP?, gdzie szczegółowo opisano różnice między oprogramowaniami. System ERP usprawnia procesy, które zachodzą w całej firmie – jego celem jest zintegrowanie procesów biznesowych w bazie danych systemu. Tego typu oprogramowanie, za sprawą zbierania oraz integrowania danych, pozwala je analizować. Może to zauważalnie pomóc firmie w rozwoju, ponieważ umożliwia szybsze osiąganie celów oraz zauważenie błędów, które należy wyeliminować. Zadaniem systemu ERP jest również zautomatyzowanie wszelkich procesów, takich jak procesy handlowe, księgowe czy logistyczne. Wprowadzając to oprogramowanie, możemy liczyć na uporządkowanie danych oraz usprawnienie zarządzania zasobami ludzkimi czy dostawami. W efekcie przyniesie to wzrost sprzedaży. System CRM z kolei skupia się na relacjach z klientami, tak więc ma mniejszy zasięg. Oprogramowanie pomoże w zarządzaniu oraz usprawnieniu procesów marketingowych czy sprzedaży. Wdrożenie tego systemu może okazać się bardzo korzystne, ze względu na polepszenie relacji z klientem, zwiększenie efektywności sprzedaży oraz pozyskanie nowych klientów.
Co wybrać – CRM czy ERP?
Decyzja o tym, jakie oprogramowanie wybrać, musi być podyktowana charakterem firmy. Wybór systemu tworzony jest z myślą o przyszłym zastosowaniu w konkretnym sektorze rynku. Z tego względu warto odwiedzić stronę: https://odl.com.pl/branze/, gdzie znaleźć można opis zastosowania ERP w zależności od branży. W wypadku, gdy firma zajmuje się obrotem towarowym, to bardziej opłaca się korzystanie z oprogramowania ERP. Nawet, jeśli jest to nowa i mała działalność, wiele można zyskać mając pod kontrolą cały proces sprzedaży. Na początku można skorzystać z ERP modułowego, czyli wybrać te moduły systemu, jakie najlepiej sprawdzą się na danym etapie rozwoju firmy. Następnie na przestrzeni lat można dodawać coraz to nowe moduły. Małe przedsiębiorstwa, zapewniające klientom usługi, mogą zdecydować się na system CRM. Jest on przydatny jako narzędzie do pozyskania klientów, a także poprawienia z nimi relacji oraz zyskania większego zaufania. To właśnie relacja z klientem jest kluczem do zwiększenia sprzedaży, a więc system CRM pomoże przyspieszyć rozwój firmy. Zaraz po założeniu działalności, zwykle nie są potrzebne dwa systemy. Jednak wraz z upływem czasu oraz rozwojem firmy, może się okazać, że najlepszą opcją będzie skorzystanie zarówno z systemu CRM, jak i ERP. Warto pamiętać, że wzajemnie się one uzupełniają. Niektóre czynności wykonywane przez oprogramowania mogą się jednak powielać. Dlatego należy odpowiednio je wprowadzić oraz dostosować do konkretnej firmy. Niektóre firmy oferują też CRM zintegrowane z ERP, co może okazać się idealnym wyborem.
Więcej podobnych artykułów
Mediacje sądowe. Sposób na szybkie i skuteczne rozwiązywanie sporów
Hurtownia wody mineralnej Staropolska® dla firm i instytucji
Zakłady pogrzebowe Warszawa Ochota, Wola i Ursynów – Wybór w trudnych chwilach